Read and React

Detta läs & agera ”motionsspel” är ett spel med syfte att försöka få alla spelare att spela på alla positioner. Det är ett väldigt fritt spel, men där spelarna måste lära sig att läsa en hel del situationer som ”triggar” en bestämd rörelse (cut, screen etc.) och spelarnas förmåga att attackera en-mot-en. För att lyckas med detta spel behöver spelarna besitta god kondition & fysik, spelförståelse och god teknik och behärska det i ofta ett högt tempo.

  1. Grunduppställning

Spelet börjar med en grunduppställning med fem spelare utanför och inga spelare innanför trepoängslinjen. En nyckelfaktor är att spelarna har bra avstånd (spacing) mellan varandra, 4-5 meter. En annan nyckelfaktor är att spelarna startar ca 1,5-2 meter utanför 3-poängslinjen (viss justering kan gälla hörnspelarna #4 och #5). Detta då bra spacing öppnar för enklare passningsspel i anfall samt att det ger mycket yta för attacker och cuts.

RR1

  1. Cirkelrotering

Rotering sker enligt principen att alla spelare förflyttar sig i samma riktning som bollhållaren attackerar åt. I bilden nedan så attackerar #1 åt höger vilket gör att övriga spelare roterar åt höger i en cirkelformad rörelse enligt följande: #2 cuttar hårt mot #5 position, #5 cuttar hårt mot korg och fyller #4 position, #4 i sin tur cuttar mot #3 position, #3 cuttar och kommer 90 grader bakom #1. Alla spelare cuttar med 100% fart när bollen sätts i golvet för attack (studs framåt mot korg). Tanken är att hela tiden fylla någon av grundpositionerna. Det kan se ut som att spelare cuttar i vägen för varandra. Detta är dock grundrörelser för att alla spelare ska förstå roteringen. Med bra avstånd mellan spelarna kommer detta inte bli ett problem (problem som uppstår beror ofta på att spelarna kryper för nära trepoängslinjen efter ett par passningar).

OBS! Det är av största vikt att alla spelare lär sig roteringen eftersom den ligger till grund för hela motionsspelet.

 RR2

 Nedan illustreras fler exempel på attacker från olika positioner (alla exempel är attacker från  höger, motsvarande rotering fast tvärtom på attacker från vänster)

RR3 RR4

OBS! Inga regler utan undantag. Självklart gäller att vid attacker mot baslinjen måste motsatta sidan baslinjen/hörnet vara fylld, likväl som att på motsatt sida vinge vara fylld (exempel nedan. #5 fyller hörnet medan #2 ”läser” spelet och hittar öppen yta i ca 45 graders vinkel från bollhållaren):

RR5

Vad är då syftet med denna cirkelrotering? Syftet är att i största möjliga mån skapa så många passningsalternativ som möjligt för bollhållaren under och efter attack. I exemplet nedan har #1 attackerat korg, ifall motståndaren stoppar #1 ska denna ha fyra passningsalternativ om de övriga spelarna roterat rätt, #2 som från vinge har roterat ned till högra hörnet, #3 som fyllt positionen på toppen 90 grader rakt bakom #1, #4 som har fyllt positionen i 45 graders vinkel från #1 samt #5 som har cuttat från höger hörn och fyllt motsatt hörn (i detta fall kan det till och med vara troligt att när #1 attackerar korgen och #5 cuttar mor korg, kommer #5 försvarare att hamna i en position där denne kan stoppa alternativt dubbla på attacken från #1, om #5 i detta fall fortsätter cutten till motsatt block finns stor chans för en liten drop-pass från #1 till #5 för enkel lay-up…).

RR6

  1. Passa och Cutta mot korg

Steg 3 i detta spel är att lära spelarna att hela tiden cutta mot korg efter passning. Varför? Defensiva spelare får i många fall instruktioner att ”hoppa till boll” för att hitta en position mellan bollhållaren och överspela en passning från boll. Ifall spelare med boll passar och cuttar samtidigt finns möjlighet till att då och då få en enkel lay-up. En annan fördel är att om spelare med boll cuttar tar man bort möjligheten från försvaret att lika enkelt hjälpa till att försvara boll. En ytterligare fördel är att alla spelare förr eller senare cuttar till korg vilket möjliggör missmatch situationer inne i tresekundersområdet (återkommer till detta senare).

Vad gäller för Cuts? (exempel nedan)

1) Pass till medspelare en pass ifrån, automatisk cut till korgen

2) Fyll positioner från baslinjen och upp.

3) Spelare utan boll som fyller position en position från bollhållaren cuttar automatiskt backdoor om motståndare trampar på eller kliver ovanför 3-poängslinje

RR7 RR8

RR9

Hur?

  • Om försvararen ”hoppar till boll” efter pass, automatisk backdoor cut
  • Om försvararen står still efter pass, cutta framför motståndaren
  • Cut sker ”samtidigt” som bollen lämnar handen vid passning
  • Cuts sker alltid rakt mot korg
  • Alltid ögon på boll vid cutt även när man hamnat under korgen. Då roterar man upp så att man alltid ser boll
  • Om ej missmatch, lämna tresekundersområdet så fort som möjligt och fyll någon position. Vi vill inte att motståndaren ska få etablera hjälpsida.

OBS! Även om spelare som cuttar inte får boll öppnar denne möjligheter för sina medspelare och gör laget svårförsvarat för motståndarna. Väldigt viktigt att få spelarna att förstå detta.

Steg 4, Positionsbyte med dribbling 

Vad?

Bollhållare upptäcker att medspelare ej är öppen (överspelad) för pass och att denne ”glömmer” att cutta.

Hur?

Genom att dribbla rakt mot medspelarens få denne att förstå att hon är överspelad och därmed cutta mot korg.

  • Dribbla mot medspelare med boll utanför foten som är längst från försvararen
  • Kommunicera med medspelaren verbalt och exempelvis genom att använda ej bollhand för att få medspelare att cutta.

RR10

Steg 5, omvänd cirkelrotering

Vad?

Spelare med boll försöker attackera korg men försvararen är så pass duktig så att den tvingar ut bollhållaren på vingen.

Hur?

Lösningen i detta fall är att medspelarna uppmärksammar att attacken misslyckats och därför genomför en omvänd cirkelrotering.

  • Spelare utan boll: vid drive, rotera enligt tidigare beskrivna cirkelrotering.
  • Spelare utan boll: När driven misslyckas, cutta bakom bollhållaren för överlämning.
  • Spelare utan boll är nu spelare med boll: Målsättning är att attackera korg igen. Om du misslyckas dribbla mot spelare motsatt sida för en ny överlämning

Steg för steg exemplifiering nedan:

RR11 RR12

Steg 6, Back Screens

Vad?

Om spelare ska cutta varje gång de passar en medspelare en position ifrån, vad händer om de försöker fylla en position där det redan finns en spelare?

Här kommer nästa steg in i bilden. Varje gång en spelare cuttat kan den välja att fylla en ledig position eller en position upptagen av en medspelare. I det senare fallet väljer den cuttande spelaren att sätta backscreen på medspelarens försvarare och sedan fylla position. Exempel nedan

RR14 RR15

Risken med spelet är att det blir för mycket ”handbollspassningar” utmed trepoängslinjen. Detta kan man lösa på många olika sätt, exempelvis genom att designera vissa spelare som attackspelare (man kan givetvis skifta detta på träning). Dessas uppgift är att försöka sätta sig i attacksituationer varje gång de får bollen. Det kan också bli ytterligare en spelförståelse genom att säga åt spelarna att de måste söka en missmatch inside och att bollen måste gått in till en spelare som postat-up före laget får göra poäng.

Nästa moment i detta spel är att addera insidespelaren och gå från fem ute och noll inne, till fyra ute och en inne. Eftersom vi i dagsläget bedömer att vi har begränsade möjligheter att göra poäng med ryggen mot korgen spel så kommer det spelet inledas med att insidespelaren startar på high-post. 

What is the Read & React Offense

Read & React Layer 1: Pass & Cut Excerpt

Se fler klipp på Youtubekanalen:
Read & React Tribe